Pokud už máte napsaný seznam cílů na tento rok, možná je mezi nimi jeden nebo více nápadů k realizaci. Pak už zbývá si jen stanovit plán, jednotlivé kroky a pustit se do toho.
Co když ale toužíte dělat něco nového, ale nemáte nápad?
Nápady je možné sbírat a tvořit mnoha způsoby. Možná už jste slyšeli nebo četli, jakým způsobem se inspirují módní návrháři. Na ulici, na dovolené, návštěvou galerie. Inspirace je všude kolem nás, zpravidla stačí se jen rozhlédnout kolem sebe a otevřít oči. Například Walt Disney se pro stavbu jeho slavného Kalifornského parku inspiroval na jedné ze svých rodinných dovolených v Evropě, kde po návštěvě jednoho z parků, zatoužil po lepší a větší variantě. Bill Gates koupil základní nápad, přidal k tomu svojí vizi, která mnohonásobně překročila původní nápad. Unikátní mě přijde i metoda Roberta Kiyosakiho, který v podstatě postavil svůj celosvětový úspěch na vlastních chybách, které udělal v minulosti.
Žádný z dobrých nápadů, a je to i moje vlastní zkušenost, se zpravidla neobjeví v rámci usilovného přemýšlení v kanceláři. Mockrát se mi stalo, že jsem se snažila za každou cenu na něco přijít. Naprosto zbytečně. Vztekala jsme se, nadávala si, že jsem neschopná a přišla frustrace. Místo toho, abych se na to vykašlala, šla ven a obrátila svou pozornost na jinou činnost. V momentě, kdy se uvolníte a svou vědomou mysl zaměříte na něco jiného, to zpravidla přijde. Jakoby z ničeho nic, lehce a jasně.
Kde hledat:
Na ulici, v obchodě, na hřišti, ve firmě, kdekoli. Nejúžasnější je pozorovat lidi a cvrkot kolem sebe. Co dělají, co mají na sobě. Co řeší. Učili nás, že je neslušné poslouchat cizí hovory, ale někdy se tomu neubráníte. A možná velmi často uslyšíte něco, co Vám připomene nebo Vás utvrdí v něčem, co jste jen zvažovali. Neustále se dívejte kolem sebe a poslouchejte.
Hledejte zahraniční nápady, které upravíte pro český trh. Inspirujte se na cestách do zahraničí, při dovolených, nebo pročítání zahraničního časopisů. Pokud při zahraniční cestě mám delší čas na přestup, zpravidla zamířím do nejbližšího knihkupectví nebo trafiky. Pro zahraniční inspiraci ale nemusíte jezdit daleko. Dobře Vám poslouží i například sekci zahraničních časopisů, kde najdete časopisy z nejrůznějších oborů. Existuje velká pravděpodobnost, že Vás něco zaujme natolik, že bude za to stát tento nápad „upravit“ pro Českou republiku.
V každodenním životě řešíme každý den spousty překážek a problémů. A mnohdy si to ani neuvědomujeme, kolik příležitostí se v tom skrývá. Pokud sami máte problém a hledáte na něj řešení a nevidíte, že už by to někdo vyřešil k vaší spokojenosti, zastřihejte ušima, protože tady se možná skrývá docela dobrý nápad. Pravděpodobnost, že někdo další bude řešit, to co vy, je totiž docela velká.
Objevili jste něco, co se Vám líbí a funguje a také byste chtěli dělat něco podobného, ale nechcete kopírovat. A nebo něco, co je dobré
Pak dobrá zpráva je, že Vám stačí jen přibližně 10% inovace pro nový nápad. Jiný název, jiná slova, trochu jiný pohled na věc, jiná forma nebo technologie, trochu jiný příběh a rázem máte ze stejné věci úplně nový model.
Nekonečná studnice nápadů a inspirace. Vyberte si oblast, který Vás zajímá. Identifikujte ta správní klíčová slova a začněte hledat a filtrovat. Určitě objevíte něco, co Vás nasměruje k tomu správnému nápadu.
Vypozorujte, které prostředí je pro Vás to pravé. Jsme různí a každého z nás stimulují jiné věci. Někomu se mozek uvolní v kavárně při dobré kávičce, někdo potřebujete být sám a vyrazí na procházku. Někdo vytáhne na pokec kamaráda a pivka pak padá jeden nápad za druhým. Někdo potřebuje úplně změnit prostředí a vyrazí na dovolenou. Určitě buďte připraveni, protože ten nejlepší nápad zpravidla přichází na místě a době, kdy to nejméně čekáte.
Krásný den
Andrea Růžičková