Mnoho z vás se chystá pro start vlastního podnikání, či projektu, nebo o něm minimálně uvažuje. A mám vypozorováno a na vlastní kůži ozkoušeno, že zpravidla nastávají dvě situace:
a) buď máme tolik nápadů, že nevíme, který si vybrat,
b) anebo strašně chceme něco začít svého, ale nevíme co.
Když jsem já kdysi o podnikání začal uvažovat, byla jsem přesně ta druhá možnost. Strašně jsem chtěla začít něco svého, ale nevěděla jsem co. Chyběly nápady, možnosti a představivost. Internet byl teprve v plenkách, knih o podnikání bylo pramálo, takže jsem několik let trávila šmírování, pozorováním, hledáním, přepočítáváním byznys plánů. A začala jsem zkoušet.
To bylo před více než patnácti lety. Dnešní doba je ale jiná. Všeho je dost a dobře dostupné. S internetem a změnou systémů přišla úplně jiná doba. Začít je mnohem jednoduší a rychlejší. Díky sociálním sítím během jediného dne můžete dosáhnout na tisíce potencionálních zákazníků na celém světě. A možnosti? Stačí si otevřít Google nebo Facebook. Já sama mám nápadů tak na 150 let a stejně bych je všechny nestihla zrealizovat. Myslím, že aktuálně je spíš obtížnější, a obzvláště pro kreativní lidi, si vybrat jeden nápad, zůstat u něj, dotáhnout ho a vydělat s ním peníze.
Ať patříte do první nebo druhé kategorie napsala jsem pro vás pár tipů, které by vám ve výběru či hledání mohli pomoci.
Vybírejte a trochu u toho přemýšlejte. Prověřujte. Ne všechno, co na první pohled vypadá jako dobrý nápad má šanci na realizaci a na výdělek. Ale nepřeberte a nebuďte ani zbytečně negativní. Někdy se prostě musí s něčím začít. Na každý nápad je dobré si udělat byznys plán, kde můžete celkem rychle a snadno zjistit, zda má smysl se nápadem zabývat dál do hloubky a věnovat mu peníze a čas.
S tímto měřítkem určitě neprohloupíte, protože vás to bude bavit a půjde vám to mnohem lépe od ruky. Zjistěte si svoje cíle, zájmy, co chcete v životě dosáhnout a svoje aktuální možnosti.
Cílem by mělo být, abyste byli šťastní, měli z toho radost, ale aby i vaše potřeby byly pokryty. A pokud jste přirozeně ambiciózní, měli byste být také na své podnikání patřičně hrdí a pyšní (zdravé ego je naprosto v pořádku). Jakmile se s tím nebudete chtít pochlubit, není to to pravé ořechové. Co vám bude platné, když vám budou chválit za to, co děláte a budete chudí, jak kostelní myši.
Jaké máte zázemí, které můžete použít pro snadnější rozjezd? Můžete podnikat z domova, nebo bude lepší si najmout prostor jinde? Vyberte si byznys, který odpovídá vašim možnostem a vašemu životnímu stylu. Díky tomu lépe sladíte váš osobní a rodinný život.
Pokud máte stejně nakloněného partnera, je to výhra. Máte se o čem bavit. Každá vášeň dřív nebo později pomine, ale společné cíle vydrží mnohem déle. A když přijdou problémy, spíše jeden druhého podržíte.
Pokud máte děti, začleňte je také. Já sama jsem jako dítě milovala, když jsem mohla úřadovat v tátově kanceláři. To samé jsme praktikovali s naším synem. Miloval, když s námi mohl jezdit do kanceláře, razítkovat, jezdit s námi na pochůzky, či vyřizovat doručení zboží přímo u klientů. Už jako miminko jsme ho brávali do kanceláře, střídali se v uspávaní, jako batole lezl po autobuse, zatímco já vyřizovala s řidiči administrativu. Jinak to prostě nešlo. A věřte mi, že se tvářil děsně důležitě, když mi pomáhal tisknout vánoční dopisy od Ježíška, nebo lepit známky a pak za to dostal peníze, stejně jako moji brigádníci.
Co zvládnete sami a na co budete potřebovat další lidi. Dokážete je najít a ukočírovat? Jste manažerský typ, nebo spíš sólista?
Pokud máte v plánu něco, kde hrozí potenciální nebezpečí, úrazy atd., zvažte, zda jste ochotni takové riziko podstoupit a být za ně zodpovědní, případně, co všechno musíte udělat, abyste takové riziko zmírnili.
Navštivte radnici a plánovací úřad ve vašem městě a poptejte se, co se ve vašem okolí bude v nejbližší době významného dít. Tato informace může být zásadní, pokud se chcete pustit například do ne-internetových aktivit, jako je pohostinství nebo hotelnictví. Není nic horšího si otevřít penzion či restauraci a po pár měsících soupeřit s nově otevřeným hotelem či zjistit, že nově postavená silnice o kus dál odvedla vaši potencionální klientelu .
Prověřte si všechna možná pojištění tak, abyste maximálně ochránili sebe, svoji rodinu a svůj majetek. Nemovitost, licence, zdraví, nemoc, životní pojištění, odpovědnost za škodu, auta atd…
Nespočítá to za vás, nenaplánuje ani nezrealizuje, ale pokud budete váhat, vždy vám spolehlivě poradí, ke kterému řešení se přiklonit a po čem vaše duše volá.
EXTRA TIP:
Vyberte si to, co ze všech nápadů vypadá, že je pro realizaci:
Mějte se moc hezky a pokud se vám tento článek líbil, určitě jej doporučte nebo sdílejte se svými přáteli!
Úspěšný den!
Andrea Růžičková